IBS = Singel?

På IBS-forumet (www.ibsforum.se) finns det en tråd där man kan diskutera huruvida IBS är lika med singel och jag blev uppriktigt förvånad när jag läste vad folk skrev. Jag visste att folk isolerade sig pga sina mag-tarmbesvär, men jag hade ingen aning om att isolationen sker i sådan utsträckning att man ger upp förhållanden innan de ens inletts.

I föregående blogginlägg nämnde jag min frispråkighet och om att jag kanske var lite väl öppen med mina magproblem. Med närmare eftertanke så är det nog inte normalt att blottlägga sina IBS-erfarenheter när man lär känna någon ny. Jag vet inte riktigt vad det säger om mig - när jag träffade min pojkvän berättade jag om mina "mag-tarmbrister" redan första gången vi sågs - innan första dejten. Jag tror i och för sig inte att det var IBS-snacket som fick honom på fall, men jag visade mitt rätta jag och var mig själv, med min IBS och det är aldrig fel.  

Kärlek är ett vågspel, men det kan leda till lycka och lycka är den bästa metoden för att lindra symptom. Våga ta risken och ge dig ut på singelmarknaden. Var ärlig från början - mot dig och din potentiella partner. Ju längre tiden går och du inte berättar hur du känner, desto svårare blir det att släppa "bomben".  

Jag vet att det är jobbigt att leva med IBS. Jag vet att det är jobbigt att prata om IBS, men om du bara kan komma över den gränsen att det är superduperjättejobbigt att prata om det har du kommit långt! För tro mig, om din partner inte visar förståelse för dig är han ingenting att ha. För att återkomma till IBS-forumet: de pratade om att eventuellt öppna en tråd för IBS-singlar. Varför inte spana in den och dejta en annan IBS:are som verkligen verkligen förstår dig. Fast i och för sig, det kan ju också skapa komplikationer...


Kommentarer
Postat av: Knubbe

Intressant är att forumet har ca 1700 medlemmar, medans, vad är det, 20% av sveriges befolkning, dvs nästan två miljoner har någon form av ibs(?)... man tycker ju att det borde vara lite mer folk där liksom..

2009-01-13 @ 17:57:14
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Problemet är väl i första hand att många inte vet om att forumet finns. Sedan tror jag att det är främst de med svåra symptom som är i behov av att "prata av sig" - och de är 5 % av de här två miljonerna. Jag tycker i varje fall att det är bra att forumet finns!

2009-01-14 @ 08:58:19
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Attila

det intressanta är att det är ändå många på Forumet som har partner....

2009-01-18 @ 12:59:02
Postat av: Rebecka

Ja, men tur är väl det :-) Jag hoppas alla vågar ta sig an kärleken (och får en chans)!

2009-01-18 @ 21:47:19
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0