"Fejksjukdom"

Är IBS en sjukdom eller inte?

Själv brukar jag definiera IBS som en funktionell mag- och tarmsjukdom, men det är många som anser att det inte är en sjukdom i och med att det inte finns någon självklar orsak - varav tituleringen "funktionell". Att kalla IBS för en trendsjukdom som alla med "lite ont i magen" diagnostiseras tycker jag är förargligt eftersom IBS är så mycket mer än bara "lite ont i magen". (Att IBS kan ses som en trendsjukdom beror möjligen på att man vet mer om den idag och att fler på så sätt inser att de har diagnosen - det är dock inte en trend i det avseendet att man vill ha en dysfunktion i mag-tarm)


Det är tråkigt att bli bemött av en omgivning som har förutfattade meningar och tror sig veta någonting. Eftersom man själv har påverkats mycket av sjukdomen (jag väljer att kalla det för sjukdom) känner man sig träffad på något sätt. Känslan som kommer över en liknar den jag beskrev i inlägget "Jag är tjejen med bortförklaringar" - som om man använder sin diagnos som ursäkt för någon bristande egenskap. Jag vet inte. Det är kanske bara jag som upplever det så?


Mitt engagemang för frågor kring IBS blir bara större när jag får sådana här tråkiga reaktioner från omvärlden. Jag vill därför försöka reda ut begreppet IBS och få folk att förstå att det är ett stort problem för många - däribland jag.


Om IBS kan definieras som en sjukdom är oklart. Men något som är säkert är att den inte kan definieras som "lite ont i magen".


Kommentarer
Postat av: Knubbe

Har folk verkligen reagerat så där? Det är ju helt sjukt.. Ditt exempel nedan (med resultattavlan) - inträffade det innan eller efter du fått den definitiva diagnosen?

2009-01-18 @ 21:41:05
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Jäpp, fler än man tror. Det inträffade innan faktiskt (och har inträffat efteråt). Eftersom IBS är så individuellt och yttrar sig olika från person till person är det kanske svårt att veta hur andra mår och upplever sin IBS. Fast jag vet inte?

2009-01-18 @ 21:45:13
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: malin

Blir så jävla arg när jag själv får höra att IBS är en trendsjukdom. Har under hela 2008 strävat efter att läkare ska lyssna på vad jag säger och hur jag har det. Det enda jag har förstått är att mitt har utlösts av för mycket stress m.m. Har ett helvete när jag har riktigt dåliga magdagar. Läkare sa till mig att söka info på nätet inget mer...

2009-02-02 @ 18:06:00
Postat av: Rebecka

Malin >> Du min fulla förståelse. Har du testat att byta läkare? Det gjorde jag flera gånger. Jag vet att det ät jobbigt, men när du hittar en förstående doktor är det alla gånger värt det. Om du fortfarande vill ha information kan du besöka min hemsida som kommer uppdateras med jämna mellanrum framöver. http://irriteradtarm.tk



Där finns också tips på var du kan ta dig idare (länkar och boktips)



Lycka till!

2009-02-03 @ 13:02:59
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag blir också irriterad på folk som inte tar IBS på allvar. Det är ett jobbigt liv man lever med. Vardagarna är inte lika lätta som alla andras.



Jag är en tjej som lider av IBS. Och kallas för karleksmumms på ibsforum

2010-04-06 @ 21:05:08
URL: http://karleksmumms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0