Baja-Maja

O-ringen är orienterarnas Mecka. Nästan. Det är så stort att ingen icke-orienterare kan förstå hur stort det. Tänk dig 25 000 människor samlade på en öppen äng, där alla har en anknytning till orientering på ett eller annat sätt. Det är ett stort ansvar arrangerarna av tävlingen har på sina axlar och det krävs mycket planering, arbete och funktionärer för att allting ska gå runt. Tänk bara en sådan sak som toalettorganiseringen. Tusentals orienteringslöpare ska gå till tävlingsstarten (som kan vara på ett avstånd upp till fyra kilometer) och på denna sträcka behövs "nödstopp" i form av Baja-Major, inte minst för en med IBS eller nervös mage.

Etapp tre förra året hade jag ganska långt till start och jag hade en extremt dålig mag-dag. Tur var väl det att det fanns 6 Baja-Major utplacerade längs vägen och jag besökte alla, den sista till och med två gånger. Och inte var jag nervös? Inte medvetet i alla fall, för jag låg efter två dagar redan en timme efter ledaren, vilket även en icke-orienterare kan förstå är dåligt.

Detta var ett fullkomligt meningslöst blogginlägg, men jag ville bara betona vikten av toalett-trygghet vart man än kommer. Även om man så befinner sig i Sälens skogar kan det här spela stor roll för många. Det kan till och med vara avgörande för ens dilemma om man ska stanna hemma eller inte.


Det är trisst.


Kommentarer
Postat av: Knubbe

Drar mig till minnes de klassiska o-ringentoaletterna - en lång rad med toalettsitsar på ett rör där man enkelt kunde studera den bredvidsittandes förbiilande avföring när man själv var klar. För att inte tala om att man utan problem diskuterade dagens vägval när man satt där och krystade. Härligt!

2009-01-23 @ 21:09:55
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Det där var väl lite väl utförligt Knubbe? (Det är inte baara orienterare som läser den här bloggen)

2009-01-23 @ 21:12:39
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Knubbe

Iofs, men det är ju inte desto mindre sant..

2009-01-24 @ 09:30:07
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Sant, sant, sant.

2009-01-24 @ 12:30:58
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0