Välkommen till en "IBS:ares" blogg!

Hej! Mitt namn är Rebecka Höglund och jag lider sedan snart tre år tillbaka av den funktionella mag- och tarmsjukdomen IBS (Irritable Bowel Syndrome) eller Kolon Irritabile om man så vill. Jag är 18 år och studerar det tredje och sista året på samhällsprogrammet på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke.


Som alla elever i årskurs tre har jag nu inlett det omtalade projektarbetet. Kort och gott går min projektidé ut på att jag ska lära mig mer om den förhållandevis okända sjukdomen IBS och ta fram tips och råd för hur en person med IBS, genom att ändra på sin livsstil och sina matvanor, kan må bättre och lära sig leva med sjukdomen. Slutprodukten kommer så småningom att bli en hemsida eftersom det är ett bra alternativ för att kunna nå ut med information.


På hemsidan kommer jag bland annat ta fram grundläggande fakta, samt ge tips och råd om matlagning, träning, stresshantering och hälsa i största allmänhet. Den här bloggen kommer enbart att vara ett komplement till hemsidan där jag mer diskuterar de känslomässiga omständigheterna med fokus på frågor som: "Hur påverkar sjukdomen min vardag och min omgivning?" samt "Hur blir man bemött i samhället som IBS:are?".


Om du som läsare har några frågor - tveka aldrig på att ställa dem! Om frågan är seriöst ställd så tar jag upp ämnet i något av de kommande inläggen. Trevlig läsning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0