Hurts, oh it hurts!

Idag har jag syndat.

Jag började dagen väldigt käckt med att smaka på min kära klasskamrat Annas nygräddade (och ack så goda) kycklingpanini, trots att den klart och tydligt signalerade om att den inte var ätbar för personer med IBS. Efter skollunchen (det enda vettiga jag ätit idag) fortsatte jag och två kompisar till Coop Konsum i Mölnlycke där jag drog VISA-kortet för att betala för de åtta godaste chokladbitarna jag har ätit på länge. Sedan kom jag hem, åt en kanelbulle som aptitretare till middagen där två saftiga hamburgare stor på menyn och jag tänkte - varför exkludera dressing om man ändå redan har fuskat? Till efterrätt blev det 100 gram mörk choklad (en favorit), samt några glas av det som också är känt för att vara en stressbomb, nämligen Pepsi Max. Samtidigt som jag stoppar i mig allt detta, så sitter jag och beklagar mig över att magen har strejkat och nu lever rövare.

Varför kommer ingen och nyper mig i örat? "Livets goda ting" är inget för mig! Eller? Jag kan kanske tycka att det är värt att synda/fuska/njuta (kalla det vad du vill) någon gång ibland - bara för att det smakar bra. Men inte vill jag kalla alla godsaker för "livets goda" när de ger mig övervägande ont? Jag tycker inte synd om mig för att jag inte kan äta vad jag vill och måste hålla mig till en begränsad kost. Då tycker jag mer synd om mig när jag har ont (framförallt de dagar jag har skött mig) - därför väljer jag också (oftast) att äta inom ramen för näringsriktig mat som jag mår bra av! Så jag förstår varför min familj inte ger mig någon empati en dag som denna. 

Imorgon ska jag skärpa mig. Då ska jag avnjuta flera av de goda tingen - havregrynsgröt, linfrön i vatten, frukt, kassler, laktosfri mjölk, grov baguette med skinka och grönsaker och kanske en näve solrosfrön som lördagsgodis.

Men än är frossardagen inte över - undrar om det finns lite glass i frysen?


Kommentarer
Postat av: M

haha vilken dag va? jag fattar inte hur du står ut, jag brukar att försöka äta nyttigt men jag kan bara hålla mig ett par dagar. din disciplin är beundransvärd (brukar iaf vara :P) HAHAHA förresten hur går det med telefonabbonemanget?

2008-09-27 @ 21:34:39
Postat av: Rebecka

Sådana där telefonabbonemangsincidenter är typiska exempel på vad som kan framkalla stressymptom hos en IBS:are. Vi får skratta mer åt det på måndag när allt har löst sig.

2008-09-27 @ 21:48:10
Postat av: Daniel

Hehe, du är för rolig. Kommer du ihåg i 1:an när vi läste "Junk"? Hemsk bok, läs den inte ni andra, men den lärde mig en sak; Folk som är beroende (i det här fallet ska hålla sig borta från något) är svaga, och man ska inte försöka "testa" sig själv. Vet inte om du har gjort det, men det lättaste sättet att inte fuska är exempelvis att inte ha sådant hemma (i den mån du nu bestämmer detta), inte gå till Coop m.m.



Allt detta sagt, sjukt att du är så duktig på att hålla dig borta från det som du är, jag hade aaaldrig klarat det.

2008-10-26 @ 19:22:39
URL: http://trehundrasextiofemdagar.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Jo det hade du om du hade varit tvungen för din egen kropp och hälsa. Det låter kliché, men jag tror på människan och hennes förmåga.

2008-10-30 @ 11:59:28
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0