Hur vill du ha din Fanta?

Jag fortsätter på temat alkohol ytterligare ett inlägg.



Våren 2008 - utekväll med polarna.


En sen tidigare okänd kille kommer fram till mig på krogen och efter att ha kallpratat en stund insisterar han om att gentlemannaaktigt bjuda mig på en drink.


Killen artigt
: "Jag ska ha en öl till, vad får det lov att vara för din del?"
Jag svarar eftertänksamt: "Hmm, det skulle sitta fint med en Fanta tack."

Killen tittar på mig frågande. Hörde han rätt?


Killen
: "Jaha, en Fanta-vodka till damen."
Jag: "Nej fy, varför förstöra något gott?"
Killen: "Fanta-whiskey då eller?"
Jag: "Vaa? Nej, bara en ren Fanta tack!"
Killen: "Okej, utan alkohol?"

Jag nickar och ler.

Killen: "Okej, men då ska jag ordna detta."


Killen och jag går fram till bardisken.


Killen
: "Hej, kan ni fixa fram en Fanta mån tro?"
Bartentern ser frågande ut: "Fanta?"
Killen: "Ja."
Bartendern: "En Fanta med vadå? "
Killen: "Inget - bara en vanlig Fanta."

Bartendern tittar på oss som om vi vore dumma på riktigt.

Bartendern är konfundersam: "Öhh, ska se vad jag kan göra."
Killen: "Tack så mycket."

Bartendern kommer tillbaka.

Bartendern skrattandes: "Det kanske låter konstigt, men det har aldrig tidigare hänt att någon frågat om en Fanta, så vad tycker ni att vi ska sätta för pris?"
Jag till bartendern: "Vad sägs om en tjuga?"
Bartendern: "Okej, gött!"

Efter att jag har avnjutit en Fanta med apelsinsmak:
 
Killen nu med ett leende: "Min plånbok tillåter mig att gå ut med dig lite oftare."


Kommentarer
Postat av: M

hahhahaha åååh detta känner jag igen, var ute med en kompis som inte dricker. hon beställde med en fanta och reaktionerna var snarlika de du beskriver! sjukt egentligen? vart är världen på väg liksom....

2008-09-24 @ 22:58:19
Postat av: Rebecka

Ja, hur kommer det sig egentligen att något konstgjort som alkoholen har kommit till att bli det självklara? I en bar kanske det inte är så konstigt att de flesta köper alkoholhaltiga drycker, men det borde vara allmänt accepterat att vissa vill avstå från det kan man ju tycka. Hoppas att din kompis "M" står på sig och vågar vara sig själv för då kan hon uppmuntra andra att våga! Tack för din kommentar!

2008-09-26 @ 21:58:56
Postat av: Martin S

De flesta som går ut dricker alkohol, och många av dem på tok för mycket... Stay strong, och om du och andra fortsätter beställa fanta så kommer de nog tvingas beställa in mer och sätta ett pris :P



Tips: Nästa gång de inte har satt upp ett pris, pruta :)

2008-10-26 @ 19:15:58
Postat av: Rebecka

Tack för tipset!

2008-10-30 @ 12:01:29
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0