Alkoholen - ungdomen personifierad?

Hej, jag är en "sån där" nykterist. Vare sig det är frivilligt eller inte, så dricker jag inga alkoholhaltiga drycker. Så vad gör egentligen en "sån-som-jag" på fredagskvällarna när andra festar? Om jag skulle få en tia för varje gång någon har frågat mig det, så skulle jag vara en rik kvinna. Och för att inte tala om hur välmående min plånbok skulle vara om frågan istället löd: "Vad händer om en "sån-som-du" dricker?".  


Alkoholen har fått en betydande roll i vårt samhälle. Den ingår i vår kultur. Vare sig det gäller tradition och högtid, nöje och smak, eller glädje och sorg så är alkoholen ständigt närvarande och alla har kommit i kontakt med det (direkt eller indirekt).  Har alkohol alltid varit normativt, eller är det vi som har framkallat det på senare dagar? För visst är det avvikande att säga nej till alkohol, om man nu inte har en riktigt bra anledning som t.ex. "du får ursäkta mig, men jag kör bil idag.".  


Vi lever i ett samhälle där negativa föreställningar tas för självklara sanningar. Jag pratar om fördomar och dess effekt. Anklagelser som att jag skulle vara tråkig bara för att jag inte dricker gör mig rent ut sagt förbannad och lockar fram motvalskärringen i mig så att jag känner ett större behov av att vara "anti-alkohol". Sen får folk gärna tycka att jag är tråkig (inte alla som gillar mina skämt), men skyll inte på att jag är en "sån där" och om du nu inte känner det rogivande att vara med mig - varför bry dig alls?


Jag får passa mig för att generalisera för mycket. Det finns oerhört många trevliga människor där ute som inte ser några hinder hos mina "icke-befintliga-alkoholvanor" och som stärker mig som person genom att lyfta fram andra saker. Men eftersom många vänder ryggen till, rynkar på ögonbrynen och säger upp bekantskapen på grund av det här med alkohol är det uppenbarligen ett problem för en del.


Jag skulle vilja säga att jag inte bryr mig, men då skulle jag ljuga. Jag har avböjt massvis med tillställningar för att slippa alla alkoholpåverkade och för att bespara mig alla frågor. Jag har till och med ringt min mamma en gång för att komma och hämta mig från en 18-årsfest som jag bara stod ut med i två timmar, eftersom jag med min mage av någon konstig anledning blev huvudpersonen. I en timme fick jag sitta i heta stolen och svara på frågor.


"Vad händer?", "Hur överlever du?", "Har du aldrig varit full?", "Shit, men asså vad gör du på helgerna då? Du måste ha bra betyg med all extra pluggtid!", "Trivs du med dig själv?", "Har du aldrig festat riktigt då?", "Varför?" - allt detta för att jag är "en-sån-som-inte-dricker".


(Snälla, ge mig en definition av fest den som vet!)


Nu tycker jag egentligen att det är oväsentligt vad man har för orsaker till varför man är nykterist, för jag tycker inte alls att det är något dåligt, men jag har valt att inte dricka för att jag mår dåligt av det. Detta brukar jag få förklara för folk jag inte tidigare träffat. Ska jag behöva göra det? Jag ser ingen anledning till varför man ska behöva alkohol. Även om jag hade kunnat dricka alkohol hade jag nog inte gjort det eftersom det inte faller mig i smaken, men jag måste med svansen mellan benen erkänna att det har känts skönt att ha en bortförklaring. Det är inte först nu jag slutat fega ur och vara rädd över vad folk ska tycka om mig som person. Jag vet många ungdomar som dricker "bara för att". Det är fel. Jag är nykter och det är jag glad över. Jag vill minnas de roliga stunderna!


Så när frågor som "vad händer när en "sån-som-jag" dricker alkohol?" i fortsättningen kommer på tal, kommer jag hädanefter hänvisa till denna blogg. För nu kommer det "eftertraktade" svaret. Tänk dig din värsta bakfylla (med magont, illamående och toalettspring) och multiplicera det med tio. Så mår jag i två dygn efter några klunkar alkohol. Och om jag tycker det är värt det? Nej, för inte är jag så rolig när jag sitter där på toaletten?


Kommentarer
Postat av: halv norsk

jag måste berömma dig för detta inlägg.

det är bra skrivet och skulle lika väl

vara med på ledarsidan i en stor dagstidning!



en fest är per definition, ett tillfälle

där en samling männsikor samlas för att

umgås och ha det trevligt gemensamt.

2008-09-23 @ 00:43:25
Postat av: Rebecka

Tack för både komplimangen och definitionen. Det var nämligen också mina associationer! Så grattis alla "IBS:are" och alla andra som inte kan/vill dricka - vi kan också festa! :)

2008-09-23 @ 17:32:27
Postat av: J U L i A

Du skriver väldigt bra, och även att de är en lång text så kan man lätt läsa hela utan problem.



Det med alkohol..... Ah.. Jag förstår dig OCH dina kompisar, klart man har frågor. Men en tjej som har en blogg moreofelin.devote.se Hon har startat en kampanj som heter "vacker dagen efter" Tycker de är smart och en kul idé. Hjälper kanske inte dig nått, men värt att kolla iaf :)



kram

2008-10-01 @ 12:48:01
URL: http://juliasbullar.blogg.se/
Postat av: Paulina

vem säger att man behöver alkohol för att festa? Suckers!

Du har gjort ett sjukt bra jobb med bloggen sötnos!

2008-10-02 @ 20:15:37
URL: http://lillstickan.blogspot.com
Postat av: Martin S

Har du tänkt på att du kanske gör något possitivt till något negativt? Jag förstår att frågorna du får kan upplevas som tjatiga efter ett tag, eller att vissa inte är intresserade av svaret utan bara vill markera avstånd med frågan. Dock är ju detta det absolut bästa tillfället att berätta om IBS! För hur ska folk annars få veta om sjukdomen, om inte genom sånna som har den? Vem vet, du gör kanske situationen enklare nästa gång för någon annan med IBS som träffar på den personen du informerade.



Detta inte på något sätt sagt för att klanka ner, bara ett litet förslag. Bra blogg!

2008-10-26 @ 19:11:13
Postat av: Jasmin

till dom som frågar om du aldrig varit full så kan du ju informera dom om snefyllan i örgryte. Sen kommer dom ha respekt! yeah

2008-10-29 @ 14:39:41
Postat av: Rebecka

Martin S - jag har dedikerat ett inlägg till dig (Positivitet ger lugn åt magen)

Jasmin - jag kommer inte ihåg någon snefylla..



Hur som helst är jag nöjd med mig själv nu och mina värderingar om alkohol står fast och har införlivats med hjälp av de fester jag varit på.

2008-10-30 @ 11:50:27
Postat av: MLY

Ett mycket intressant inlägg!



Jag har själv IBS och vet hur förjävligt man mår dagen efter intag av alkohol. Däremot klarar jag dricka några glas öl eller något glas vin och magen håller sig fin dagen efter. Blir intaget av alkohol mer än de glasen så mår jag förjävligt dagen efter.

Däremot så avstår inte jag från alkohol, dels för

att jag tycker det är väldigt gott med öl eller vitt vin, och dels för att jag tycker om stämningen, när man tex samlar sina goda vänner, lagar en fin middag och dricker gott, eller ska ut på något galej. Jag känner att jag inte skulle vilja välja bort den livsstilen, även om jag absolut inte känner ett behov av att dricka alkohol varje gång det vaknas något trevligt.



För att avsluta vill jag bara säga att jag tycker det är jättebra att du lyfter fram de här frågorna, och att du vågar stå för din nykterhet. Heja dig!

2009-04-26 @ 13:33:21
URL: http://sweetpandemonium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0