Positivitet ger lugn åt magen

Jag är en pessimist eller en optimist, beroende på vem man frågar. Jag har insett, med hjälp av en kommenterare här på bloggen, att alla mina inlägg tenderar att dra sig åt det negativa hållet. Ni läsare som inte känner mig måste ju tro att jag har en tråkig inställning till allting, men för att motbevisa detta har jag nu listat tio saker som är positivt med IBS (Tro mig, den kommer bli höstens hetaste och mest omskrivna lista.).

Alltså.

Sveriges hetaste (och troligtvis enda) IBS-lista:

1) Jag har lärt känna min kropp och vet vilka mina förutsättningar och begränsningar är.

2) Jag har lärt mig mycket om kost och hälsa i största allmänhet.

3) Jag äter hälsosam och god mat (det gjorde jag inte i samma utsträckning innan).

4) I och med att jag studerar sjukdomen i skolan, har varit på oändligt många läkarbesök och undersökningar och har tre års erfarenhet av att leva med IBS, kan jag hjälpa andra i liknande situation (dels att upplysa om sjukdomen och dels att visa medkänsla och empati). Jag måste medge att det känns bra att kunna "stå till tjänst" Jag har i dagsläget fått fem personer att inse att de har IBS och att kunna bidra till ökad livskvalitet för andra är en bra känsla.

5) Jag har blivit mer öppen - har nu lättare att prata om mina problem och känslor (inte bara vad gäller IBS) vilket underlättar både för mig och min omgivning så att vi kan förstå varandra.

6) Jag har inga som helst problem att gå till läkaren för att göra diverse undersökningar.

7) Jag har till viss del nått insikt om livet - hur man ska må bra och vad som är viktigt för sitt eget välbefinnande..

8) Min smärttröskel har blivit mer härdad (man kan ju ifrågasätta huruvida det är bra eller dåligt, men för att fylla ut min lista får det idag vara en positiv aspekt)

9) Jag har insett att folk faktiskt bryr sig - det hade jag svårt för innan.

10) (Trumvirvel) - Jag har nämt det förut, men jag säger det igen. Att inte dricka alkohol är en fördel! En utekväll utan alkohol kan vara påtagligt och påfrestande på många sätt, men det är mer undantag än regel. Ack vad roligt det kan vara - att vara ute en kväll med sina närmsta vänner och bara dansa hela natten - och minnas varenda detalj.


Ikväll ska jag definitivt inte dansa hela natten. Efter att ha promenerat i de norska fjällen ska jag bara i lugn och ro ta en kopp te med en filt omvirad runt mig framför en riktigt höstmysig film och sedan bara sova. Är det någon som känner igen detta scenario? Jag har lov och det ger mig tid att lyssna på min kropp. Igår, idag och resten av veckan är livet underbart. Vad som händer sen vet jag inte, men som jag ser det nu kommer det bli ljusare tider - trots att hösten med dess mörker håller sig kvar ett tag till.


Kommentarer
Postat av: Johan Knubbe

Härligt med positiv anda!

2008-10-27 @ 20:55:29
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Anonym

trevligt att du tar det lugnt och har det skönt på lovet.Kram mamma

2008-10-29 @ 08:53:22
Postat av: Länna Lisa :D

Du är underbar Rebecka! Keep going, jag tycker inte att du är negativ för att ha varit med om så mycket jobbigt med din sjukdom (jag skulle definitivt vara mer negativ kan jag lova) Jag stödjer dig till 100% och kommer alltid göra det. Vi ska juh springa veteran-VM senare i livet, det är ett bra mål ;) <3

2008-11-03 @ 16:01:50
URL: http://mood.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Åh, TACK Lisa! Klart som fan, det är ju det jag tränar för. Ta alla gamla idoler med storm och då kan vi alltid komma med att "man inte kan leva på gamla meriter". Det förutsätter i och för sig att vi vinner eller kommer högt upp, men det ingår ju i vårt mål. Saknar dig! Kraaaam.

2008-11-03 @ 20:51:22
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Åh, TACK Lisa! Klart som fan, det är ju det jag tränar för. Ta alla gamla idoler med storm och då kan vi alltid komma med att "man inte kan leva på gamla meriter". Det förutsätter i och för sig att vi vinner eller kommer högt upp, men det ingår ju i vårt mål. Saknar dig! Kraaaam.

2008-11-03 @ 20:53:55
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Åh, TACK Lisa! Klart som fan, det är ju det jag tränar för. Ta alla gamla idoler med storm och då kan vi alltid komma med att "man inte kan leva på gamla meriter". Det förutsätter i och för sig att vi vinner eller kommer högt upp, men det ingår ju i vårt mål. Saknar dig! Kraaaam.

2008-11-03 @ 20:54:47
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0