Idag är det söndag och imorgon är det måndag

Ett intelligent konstaterande tycker jag.

Jag har mått helt OK under lovet - bättre än förväntat. Sedan så kommer söndagen, dagen innan måndagen då skola och prestationsångest återigen tar plats i startblocken för att denna gång genomgå ett lopp (i detta fall en synonym till pers) som varar i sju veckor fram till nästa anhalt - julen.

Det är kanske inte så konstigt att man mår bättre när pressen minskar. Jag har just varit på semester i Norge och visst, jag har haft ont i magen av förstoppning och så vidare, men jag kan inte mer än erkänna att jag har mått bättre än på länge. Det tar mig till slutsatsen att jag antagligen skulle må bra om all press upphörde. Men hur ska det gå till egentligen? Jag är och har alltid varit en stressad person. Är det ett biologiskt öde eller finns det några konkreta råd som kan hjälpa och förebygga framtida ångestattacker? De behöver inte vara lätta, men om det finns en enklare väg att gå skulle detta uppskattas!

Någon?


Kommentarer
Postat av: Johan Knubbe

En har jag redan nämnt, den om att ta en sak i sänder. Det hjälper verkligen. Har man gjort sig av med en klump i magen blir det lättare att göra sig av med nästa.

En annan sak som jag också tror hjälper är att prata med andra, och inte för att få dem att pusha på, utan för att bara ha någon att prata med - vare sig det är om IBS, skola eller annat.

Våga ta dig tid till annat. Låt dig själv få ett antal timmar att bara ta det lugnt på om dagen. Du rensar huvudet och det blir också en morot.



Jag kan säkert komma på mer! =)

2008-11-02 @ 22:25:02
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

1) Det finns ingen tid att klara av allt det du just nämnde!

2) Tried that. Done that.

3) Det måste vara något fel på mig. Jag fick en massage i present för några dagar sedan. JÄTTESKÖNT verkligen, men jag kunde inte sluta rabbla saker jag var tvungen att göra när jag kom hem.



Jättebra tips och de fungerar säkerligen. På någon annan ;) - Nej, ville bara vara pessimist igen. När jag fått lov kan jag nog lyckas på prestationsångest för något annat! Man hittar alltid något att oroa sig för.



Du är en trogen läsare Johan. Det tackar jag för!

2008-11-02 @ 22:30:05
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Caroline Höglund

Här kommer det bästa tipset på hur du ska tänka:



"Det finns så många puckon som har klarat det här innan mig, så då klarar jag det med!"



Testa och lev efter det så lovar jag att du kan bajsa igen ;-)



/Caroline

p.s. Jag är också en trogen läsare, du tackar väl mig med?

2008-11-04 @ 19:49:51
Postat av: Rebecka

Hahahaha, jag vet inte om jag ska tacka dig eller slå ner dig. Det beror på hur man tolkar din kommentar. Atingen så påpekar du att jag är smart och stark och fixar den här utmaningen eller så indikerar du om att alla "IBS:are" är dumma i huvudet ;)



Neej, jag tror jag förstår vad du menar. Tack för peppningen syrran. Och du vet att jag uppskattar din läsning och jag mår bra av att kunna ge dig ett leende på läpparna med jämna mellanrum. Kram och tack!

2008-11-04 @ 22:34:20
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: En kille

Jag tror att knubbe har rätt,

att ta lite tid varje dag, det

kanske räcker med 15-20 minuter

och bara slappna av utan att

tänka på någon alls. Jo jag vet

att det inte är det lätaste som

finns men om man kan lära sig att

koppla bort allt ett tag så kan

man fokusera sig bättre efteråt.

Hjärnan är som en muskel, den behöver

vila ibland också.



Nästa massage måste du slappna av

ordentligt på, för det kommer bli

flera...

2008-11-05 @ 01:24:56
Postat av: Rebecka

TACK, jag ska prova det också :)



Jasså...?

2008-11-05 @ 09:29:45
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0