Framtiden ligger i mina händer - och i min mage

Ibland vaknar jag upp och inser att jag har blivit "IBS-skadad". Hela mitt liv kretsar ju kring min mage - skola, vänner, familj och fritid. Men på något sätt måsta jag finna mig vid att jag kommer ha IBS största delen av mitt liv och att det är en del av mig. För det är den.

Det är faktiskt så att jag måste tillkännage att jag och IBS har ett förhållande med varandra. Och på något konstigt vänster älskar jag den (självklart går vi som i alla relationer också i luven på varandra emellanåt). Hur konstigt det än låter kan jag ibland känna att IBS:en talar om för mig att MIN kropp fungerar som den ska, samtidigt som magen plikttroget talar om för mig hur jag mår - om jag är stessad, tillfreds, nervös eller uppspelt. På så sätt tappar jag aldrig riktigt fotfästet (andra skulle nog hävda motsatsen) och på ett plan har jag lärt känna mig själv.


För övrigt ska jag till kunskapsmässan (handlar om framtiden) i Göteborg på fredag. Då ska jag drömma mig bort till utlandsstudier och utlandsarbete. Tänk, om mindre än ett år kan jag bo i Spanien. Synd bara att spansk matkultur inte faller min mage i smaken. Ni som har bott i Spanien vet vad jag menar. ¡Adios!


Kommentarer
Postat av: Johan Knubbe

Det där är ganska häftigt faktiskt. Du låter inte IBS ta över, utan du anpassar dig själv istället. Grymt.



Av ren nyfikenhet läste jag lite om IBS på wikipedia (okej skippa kritiken ^^) och fastnade för en speciell mening: "...regelbundet idrottande har påvisat goda resultat i internationella studier." Intressant =)

2008-11-12 @ 18:49:58
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: En kille

Men knubbe det står att ska testa att gå på antidep och pga att IBS är väldigt olika från individ till individ så stämmer kanske inte alla saker in på en person, i detta fall rebecka. Men om det funkar så är det ju bra.(Hoppas att jag inte låter fientlig.)

ha det gött!

2008-11-12 @ 20:39:44
Postat av: Rebecka

Fientligt eller inte. Båda har rätt!



Om jag hade slutat träna hade jag mått sämre. Det handlar om alternativ träning (framförallt promenader) och att man om man tränar för hårt (tävlingsidrott) kan det leda till förvärrade symptom. Balans är det bästa.

2008-11-12 @ 20:47:12
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0