Första advent

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas
att få fira advent


Idag är det första advent. Ni anar inte hur mycket jag gillar sådana här tillfällen. Vilka tillfällen kanske ni nu undrar? Ni kanske ser ett samband om jag räknar upp andra tillfällen jag gillar lika mycket. Jag gillar nyårsdagen (såklart!), första dagen efter min födelsedag, första dagen efter påsk, första dagen på sommarlovet, första skoldagen på höstterminen, första advent, den första i varje månad och den första dagen varje vecka. 

Nu fick ni en "aha-upplevelse" va?

Jag gillar alla dagar man kan se som en nystart. "Att börja ett nytt liv" är förvisso klyschigt, men innebörden är faktiskt oftast inte så dramatisk som vad ordspråket ger anspråk på att vara. För mig brukar i alla fall ett nytt liv innefatta en förbättrad kost och en livsstil i övrigt som är i enlighet med rekommendationer.

Alla de här dagarna jag nyss räknade upp fungerar egentligen bara som försvarsmekanismer - för att försvara ett gott samvete. Vi hade ju inte behövt dessa dagar om det inte berodde på att vi vill kompensera för ett tidigare misslyckande. Jag misslyckades redan den andra januari i år. På nyårsdagen hade jag en årsrevolutionerande plan i sikte, men den var något, öhm... för drastisk, orealistik, omotiverande?

Det är hur som helst bra att man får en ny chans. Visst, man kan ju bli lite besviken på sig själv, men man står aldrig kvar utan hopp eftersom man alltid får en ny chans att ändra på sig - om man bara vill. Det finns närmare bestämt cirka 70 tillfällen (!) på ett år som man kan inleda ett nytt liv på (om man räknar som jag).

Idag är det, som tidigare konstaterat, första advent. Det betyder inte minst adventsfika hos farmor (mmm), men vet ni vad det bästa med första advent är? Den infaller alltid på en söndag, vilket betyder att om jag misslyckas med mina nya mål idag kan jag alltid göra ett nytt försök imorgon - måndag som i år dessutom faller på 1 december!


Kommentarer
Postat av: Knubbe

Det vore intressant att veta vad det där nyårslöftet var för något ;)

2008-11-30 @ 16:01:22
URL: http://johanknubbe.blogspot.com
Postat av: Rebecka

Haha, ja du...

2008-11-30 @ 20:07:23
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad fint du tänker! men vill du veta en hemlighet? varje dag, varje timme, varje sekund kan bli en nystart! det är aldrig försent, klyschigt det med, men väldigt sant :)

första advent är ju dessutom kyrkårets "nyår", fast det visste du kanske :P

2008-11-30 @ 21:41:39
Postat av: Rebecka

Va? Nej det hade jag ingen aning om! Självklart har du rätt att varje dag kan vara en nystart om man bara vill, men jag kan tycka att det är lättare när de här dagarna kommer. "Om två veckor börjar skolan igen, då ska jag ta tag i mitt liv". Men vi är ju alla olika - tur är väl det :)

2008-12-01 @ 12:28:51
URL: http://irriteradtarm.blogg.se/
Postat av: Hampus

Hahaha, underbart Beckis!

2008-12-01 @ 12:47:36
Postat av: Lisa

Jodå, det är väl sådär häromkring :D Blött och kallt dock. Med dig då på "bästkusten"? ^^

// Lisa från östkusten :P

2008-12-04 @ 09:29:39
URL: http://mood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0